pl en de fr

Wydarzenia społeczne

Urząd Dzielnicy Żoliborz m.st. Warszawy przyłącza się do akcji „Przeciw Pijanym Kierowcom!”. Kierowcy odbierający prawo jazdy otrzymają pakiet ulotek informacyjnych poświęconych profilaktyce prowadzenia pojazdów mechanicznych pod wpływem alkoholu i innych środków psychoaktywnych oraz zawieszkę zapachową z logo kampanii.

Rachmistrz spisowy to nie akwizytor, natrętny sprzedawca ani wyłudzacz danych. Kiedy do Ciebie dzwoni, robi to po, żeby Ci pomóc wypełnić obowiązek spisowy! Dlatego gdy zobaczysz, że dzwoni 22 828 88 88, odbierz telefon od rachmistrza, wysłuchaj go i od razu spisz się razem z nim! Oszczędzisz na czasie i rachunku telefonicznym.

Jak poprawić dostępność i jakość usług społecznych w Warszawie?

Zdrowie, edukacja i otwarcie na społeczną aktywność grup zagrożonych samotnością i wykluczeniem to usługi, z których na co dzień korzystamy w najbliższym sąsiedztwie. Program „Usługi blisko domu na lata 2021-2025” opisuje w jaki sposób chcemy dbać o ich jakość i dostępność.  

Usługi społeczne to usługi, które są zorientowane na człowieka, przeznaczone do zaspokajania jego życiowych potrzeb. Mają pomagać w realizacji osobistych wyzwań, jak również wspierać w sytuacjach kryzysowych. Przyczyniają się do poprawy warunków życia i tworzenia równych szans dla wszystkich, zwiększając przy tym zdolność mieszkańców do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym. 

Czy działania, które wskazaliśmy w Programie są wystarczające do osiągnięcia zamierzonych celów? Czy powinniśmy je uzupełnić albo przeformułować? Porozmawiajmy o tym podczas konsultacji społecznych.


Konsultacje trwają od 5 do 28 maja 2021 roku

W Programie skupiliśmy się na najważniejszych obszarach usług społecznych, a w nich wskazaliśmy cele szczegółowe:

Edukacja

  • Kształcimy blisko domu
  • Dbamy o standardy edukacji 

Chcemy zwiększyć dostępność usług edukacyjno-opiekuńczych oraz zadbać o wysokie standardy kształcenia. Istotne jest dla nas zapewnienie szerszej oferty żłobków, przedszkoli i szkół podstawowych w pobliżu miejsca zamieszkania. Chcemy także poprawić jakość poziomu kształcenia we wszystkich publicznych przedszkolach oraz szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. 

W programie uwzględniliśmy m.in. budowę nowych lub adaptację istniejących budynków edukacyjnych, tak by dostosować infrastrukturę edukacyjną do potrzeb mieszkańców. Planujemy także przeprowadzenie badań wśród uczniów, które pomogą ocenić poziom zadowolenia z istniejącej oferty edukacyjnej oraz dopasować ją do ich potrzeb. Ważne będzie również wsparcie nauczycieli, zachęcanie ich do korzystania z nowoczesnych technik nauczania i udogodnień technologicznych i cyfrowych, m.in. w ramach projektu EduWarszawa. Wszystko to, by zapewnić młodym warszawiankom i warszawiakom dobry start w przyszłość. 

Ochrona zdrowia

  • Rozwijamy opiekę medyczną
  • Podnosimy jakość usług medycznych 

Samorządy terytorialne są odpowiedzialne za określenie potrzeb zdrowotnych, dbałość o infrastrukturę podstawowej opieki zdrowotnej, za promocję i profilaktykę zdrowotną. Dlatego w programie „Usługi blisko domu” skupiliśmy się na rozwoju infrastruktury publicznych placówek medycznych, w szczególności ośrodków Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ) i Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej (AOS). Zależy nam na zwiększeniu dostępności do przychodni, a także na podniesieniu jakości świadczonych przez nich usług.  

Proponowane w Programie działania obejmują m.in. powstawanie nowych poradni POZ i AOS w dzielnicach o dużym rozproszeniu lub słabej dostępności usług medycznych, a także rozwój telemedycyny. W Programie uwzględniliśmy również przeprowadzanie ewaluacji zadowolenia pacjentów, która pomoże zidentyfikować główne problemy dotyczące jakości usług medycznych. 

Pomoc społeczna

  • Wspieramy aktywność 

Chcemy zapewnić większą dostępność usług aktywizacji społecznej mieszkańców, głównie osób z niepełnosprawnościami i seniorów. Chcemy stworzyć lokalną sieć dziennych form wsparcia i aktywności dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami. Zapewni ona rozwój dopasowanej do potrzeb mieszkańców danej dzielnicy oferty edukacyjno-integracyjnej dla seniorów, a osobom z niepełnosprawnościami wsparcie ułatwiające im aktywne funkcjonowanie.  

W programie uwzględniliśmy, m.in. wsparcie seniorów, którzy są lokalnymi liderami oraz działania mające na celu przedłużenie aktywności zawodowej seniorów  w tym wolontariat. Planujemy także rozwój oferty edukacyjnej i szerokie działania aktywizujące i włączające te grupę w życie społeczne miasta. Proponowane działania w tym obszarze zakładają również rozwój oferty i wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami, które aktywnie funkcjonują we wszystkich sferach życia oraz działania zwiększające ich aktywność społeczną. Rozwijana będzie również asysta oraz transport dla osób z niepełnosprawnościami. 

Usługi cyfrowe

  • Unowocześniamy usługi   

Chcemy rozwinąć i upowszechnić systemy cyfrowe, które będą wspierać usługi urzędów, ośrodków zdrowia i placówek edukacyjnych. Sytuacja epidemiczna przyspieszyła upowszechnianie narzędzi pozwalających na edukację na odległość, pracę zdalną i korzystanie z usług online. W Programie „Usługi blisko domu” promujemy lokalne usługi cyfrowe.  

Istotna będzie realizacja projektów, które umożliwią dotarcie do osób, które dotychczas nie korzystały ze świadczeń online. W tym projektów, które zwiększą wiedzę o zakresie usług świadczonych zdalnie i wynikających z tego korzyści. 


Dokument powstał we współpracy przedstawicieli Urzędu m.st. Warszawy oraz ekspertów, w tym zespołów eksperckich z Wydziału Nauk Ekonomicznych oraz Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego. Pracę nad dokumentem poprzedziła diagnoza. 

Z projektem dokumentu oraz diagnozą możesz zapoznać się tutaj: 

 Program wpisuje się w cel drugi Strategii #Warszawa2030 – „Korzystamy z usług blisko domu”. 

Jak można wziąć udział w konsultacjach: 

  1. Porozmawiajmy na spotkaniu online 25 maja (wtorek) o godzinie 17   
    • na YouTube – możesz oglądać spotkanie i dyskutować na czacie 
    • na platformie ZOOM – możesz zabrać głos w dyskusji z wizją i fonią. Jeśli chcesz skorzystać z tej opcji, napisz na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Link do spotkania oraz instrukcję prześlemy Ci w mailu zwrotnym
  2. Porozmawiajmy trakcie dyżurów telefonicznych nr tel. 22 443 35 44 
    • 20 maja (czwartek) w godzinach 10– 18 
    • 24 maja (poniedziałek) w godzinach 12 – 18
  3. Możesz również przesłać swoją opinię na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jeśli chcesz poinformować swoich sąsiadów  wydrukuj plakat i powieś go na klatce!

Możesz też pobrać plakat kolorowy.

Dołącz do wydarzenia na Facebooku.


Jednostka odpowiedzialna: Biuro Edukacji

Podstawa prawna: uchwała nr LXI/1691/2013 Rady m.st. Warszawy z dnia 11 lipca 2013 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami m.st. Warszawy

Od 14 maja zaczną działać cztery warszawskie punkty szczepień powszechnych, gdzie mieszkańcy będą mogli otrzymać szczepionkę przeciw COVID-19. Już teraz Warszawa rozpoczyna rekrutację wolontariuszy, którzy zostaną zaangażowani w organizację szczepień.

Rozpoczęło się największe i najważniejsze badanie polskiego społeczeństwa, czyli Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021 (NSP 2021). Spis jest obowiązkowy dla każdej osoby mieszkającej w Polsce, a podstawową metodą będzie samospis internetowy.

  • Przejdź do profilu Urzędu Dzielnicy Żoliborz w serwisie Facebook
  • Przejdź do profilu Urzędu Dzielnicy Żoliborz w serwisie twitter
  • Przejdź do profilu Urzędu Dzielnicy Żoliborz w serwisie youtube
Śladami Powstańczego Żoliborza